Pendahuluan
Pesta
kaamatan adalah suatu perayaan yang disambut setiap tahun oleh masyarakat
Kadazan-Dusun di Sabah selepas musim menuai untuk memuja semangat padi.
Perayaan ini disambut setiap 30 dan 31 Mei setiap tahun dan telah diiktiraf
sebagai hari cuti rasmi di negeri Sabah. Mengikut catatan, cuti rasmi ini telah
wujud sejak tahun 1960 setelah diluluskan oleh Majlis Undangan Kerajaan Koloni
ketika Tun Hj. Mohamad Fuad Stephens menjadi ketua menteri Negara Sabah. Namun
orang pertama yang mencetuskan idea mengenai Perayaan Pesta Kaamatan ini ialah
OKK Sodomon yang merupakan Ketua Anak Negeri di Keningau pada tahun 1956.
Hasilnya perayaan Pesta Kaamatan pertama berlangsung pada 30 Jun – 1 Julai 1960
di padang St. Micheal, Penampang. Hanya pada tahun 1986, Kadazandusun Cultural
Assocation (KDCA) perayaan kemuncak Pesta Kaamatan ini ditetapkan pada 30 dan
31 Mei dan pembukaan pada 1 Mei. Sepanjang perayaan Pesta Kaamatan ini,
diadakan pesta makanan, sukan seperti tarik tali dan gusti tangan, pameran
kraftangan, pertandingan nyanyian Sugandoi dan acara kemuncaknya adalah
pertandingan ratu cantik Unduk Ngadau. Festival berwarna-warni ini sememangnya
kaya dengan legenda dan menarik ramai pelancong untuk mengunjunginya. Sehingga
kini, sambutan Pesta Kaamatan ini dirayakan hamper kesemua 32 buah daerah di
Sabah, termasuk di lembah Kelang (Kuala Lumpur). Kemuncak perayaan ini diadakan
di Hongkod Koisaan Penampang, Sabah.
Asal-usul Pesta Kaamatan
Menurut
cerita lisan, Kinoingan ( Tuhan ) dan isterinya Suminundu mempunyai seorang
anak perempuan yang bernama Huminodun. Untuk menyelamatkan orang-orang
Kadazandusun daripada kebuluran kerana tidak mempunyai makanan yang mencukupi,
maka Kinoingan terpaksa mengorbankan anak kesayangan mereka Huminodun.
Huminodun dibunuh dan mayatnya dikubur menurut adat istiadat selengkapnya.
Kononnya, mayat Huminodun itu telah mengeluarkan berjenis-jenis benih tumbuhan
yang menjadi makanan utama kepada kaum Kadazandusun. Salah satu benih tumbuhan
itu ialah padi. Oleh kerana sebahagian dari mayat Huminodun itu mengeluarkan
benih padi, maka wujudlah kepercayaan bahawa padi itu mempunyai semangat yang
diberi nama "Bambazon".
Bermula
dari kejadian inilah orang-orang Kadazandusun memulakan upacara Pesta Kaamatan
( Pesta Menuai ) seperti yang kita rayakan dewasa ini. Perayaan seumpama ini
mengharapkan agar rezeki yang akan datang bertambah baik dan lumayan. Upacara
penghormatan terhadap semangat padi yakni padi-padi yang selesai dituai dan
telah selamat dimasukkan ke dalam ketawai (Tangkob) iaitu bekas tempat
menyimpan padi. Selain itu, perayaan Pesta Kaamatan ini juga mengingatkan kita
akan rasa penghargaan dan penghormatan masyarakat Kaum Kadazandusun akan
Penciptanya (Kinoingan) yang sanggup mengorbankan anak kesayangannya Huminodun
untuk menyelamatkan orang-orangnya supaya tidak mati kebuluran.
Kronologi Ritual Perayaan Pesta
Kaamatan
Mereka
menggunakan sebatang buluh kecil yang dipanggil "Sumbiling" untuk
menyedut air tapai ini dari dalam tempayan besar. Biasanya sumbiling digunakan
untuk meminum air tapai yang diperbuat daripada ubi kayu. Selain itu, mereka
juga menggunakan gelas khas dinamakan "Singgarung" yang diperbuat daripada
buluh.
Majlis Kumogos
Sebelum
musim menuai padi bermula, Bobohizan / Bobolian (ritual pakar) akan memilih dan
mengikat-7 tangkai padi yang terbaik dari sekian banyak padi. Tujuh tangkai
beras kemudian akan ditaburkan di seluruh sawah padi. Ini seumpama isyarat
untuk memaklumkan roh lain yang boleh hadir di kalangan sawah untuk tidak
membuat sebarang gangguan apabila kerja penuaian untuk bermula dan setiap
daripada mereka akan diberi sesuatu selepas musim menuai.
Majlis Kumotob
Dari
kawasan yang belum lagi dituai untuk Bobohizan / Bobolian akan pilih 7 tangkai
beras yang terbaik. Batang dipilih kemudiannya diikat bersama-sama dan
diletakkan di dalam tadang atau wakid (jenis bakul untuk menyimpan
padi). Selebihnya beras dalam bidang kemudian dituai dan nasi bertukar menjadi
benih bagi musim penanaman masa depan
Majlis Posisip
Bobohizan
/ Bobolian pergi ke pondok padi bersama-sama dengan 7 batang beras yang diikat
dan diletakkan di tadang. Ketika membaca dikir dia membawa keluar ikatan batang
padi dan memasukkan mereka dalam tiang buluh yang disimpan dalam tangkob.
Bacaan dikir itu adalah untuk memanggil semangat padi untuk tinggal di pondok
beras sehingga musim penanaman seterusnya, iaitu apabila roh beras dipanggil ke
sawah lagi.
Majlis Poiib
Dalam
pondok beras Bobohizan / Bobolian dengan teliti menuangkan nasi ke tangkob.
Proses ini diulangi untuk beberapa kali sehingga semua nasi telah dicurahkan ke
tangkob. Bobohizan / Bobolian kemudian membaca dikir merayu kepada semangat
padi untuk menjagaku di atas nasi yang disimpan dalam tangkob.
Majlis Magavau
Ini
adalah majlis yang paling penting dalam urutan peristiwa perayaan musim menuai.
Ini memberi tumpuan dalam pemulihan Bambazon / Bambarayon serta menawarkan
makanan kepada Bambazon / Bambarayon. Pada zaman dahulu, upacara Magavau
dilakukan dalam bidang padi pada malam bulan penuh pertama selepas musim
menuai. Seorang dukun wanita yang dipanggil 'Bobolian' akan mengetuai upacara
ini yang dilakukan ketika matahari hampir terbenam, sehari sebelum perayaan
pesta menuai bermula. 'Bobolian' akan membaca jampi serapah yang dipanggil
'Momurinait' di dalam bilik khas. Di dalam bilik ini terletaknya 'bambaazon'
atau 'bambarayon', iaitu semangat padi. Barisan kaum lelaki dan wanita pula
akan menari dan menyanyi sehingga subuh dalam upacara ini. Pada masa kini,
upacara ini dijalankan di rumah pemilik medan..
Majlis Humabot
Majlis
ini merupakan peringkat akhir pemerhatian perayaan musim menuai dan dalam
bentuk membuat meriah dan hiburan. Majlis ini kini dirayakan di peringkat
kampung, daerah dan negeri setiap tahun sepanjang bulan Mei setiap tahun. Pelbagai hiburan dan aktiviti dalam bentuk
tarian dan sukan tradisional diadakan dan acara kemuncak adalah pemilihan Unduk
Ngadau (Ratu Pesta Menuai). Unduk Ngadau melambangkan Huminodun, anak perempuan
yang dikorbankan daripada Kinoingan.
Ritual-ritual
yang diterangkan di atas adalah tipikal Kadazan-Dusun kawasan Penampang-Papar.
Lain-lain kumpulan Dusun, kumpulan murut pedalaman dan kumpulan paitan di timur
mempunyai upacara menuai padi yang berbeza. Sebagai contoh, Dusun Lotud
mempunyai satu siri lapan upacara - Mansalud, Monuras, Tumakau, Matang, Mongoi
Rumali, Mogimpuun, Sumondod dan Monumbui. Walau bagaimanapun, intipati majlis
ini adalah sama, kesyukuran untuk tuaian yang banyak.
Masyarakat
kaum Kadazan-Dusun sangat mempercayai bahawa padi adalah suci. Hal ini demikian
kerana mengandungi beberapa bahagian anak perempuan Tuhan Dusun yang terjadi
daripada semangat padi. Semangat padi ini dilambangkan oleh tujuh tangkai padi
yang dicabut, diikat, dan disimpan ditempat khas.
Secara
amnya, masyarakat setempat melihat upacara pemujaan semangat padi ini sebagai
suatu tanda kesyukuran dan wujudnya hubungan baik antara manusia dengan alam. Selain
itu, upacara ini juga dapat mewujudkan semangat bersatu padu dan
tolong-menolong dalam masyarakat Kadazan-Dusun.
Makanan Semasa Pesta Kaamatan
Masyarakat
kaum Kadazandusun di Sabah telah mengamalkan cara pemakanan tradisi sejak
turun-temurun dan masih diamalkan sehingga hari ini. Antara makanan tradisi
yang terkenal di kalangan kaum Kadazandusun ialah Hinava, Noonsom, Pinaasakan
dan Sup Manuk Lihing. Makanan-makanan ini dapat disediakan dengan pelbagai cara
mengikut kebiasaan amalan tradisi Kaum Kadazandusun dan selalunya dihidangkan
semasa perayaan Pesta Kaamatan.
Hinava
Hinava
merupakan makanan yang sangat popluar bagi masyarakat Kadazandusun, apatah lagi
ketika perayaan Pesta Kaamatan dijalankan. Bahan-bahan yang digunakan untuk menyediakan
makanan ini ialah isi ikan ( selalunya Ikan Tenggiri ) dihiris halus, biji buah
bambangan yang telah diparut, cili merah, halia, bawang merah , limau kapas dan
garam.
Noonsom
Noonsom
lebih dikenali sebagai jeruk (bahan yang diawet dengan menggunakan garam) dalam
Bahasa Melayu. Terdapat beberapa jenis Noonsom yang sering diketengahkan semasa
Pesta Kaamatan berlangsung. Antaranya Noonsom sada, Noonsom bambangan, dan
Noonsom tuhau.
Pinaasakaan
Antara
bahan-bahan yang digunakan untuk memasak menu Pinaasakaan ialah ikan ( ikan air tawar/ikan air laut ) ,
dibersihkan dan dicampur dengan sedikit biji kunyit dan halia yang telah
ditumbuk, sedikit biji asam jawa atau buah asam takob-bakob garam, serbuk perasa dan sedikit air. Ikan itu
dibiarkan sehingga hampir kering barulah diangkat.
Sup manuk lihing
Masakan
ini lebih dikenali sebagai 'Sup Ayam Lihing' dalam Bahasa Melayu. Bahan yang
diperlukan ialah seekor ayam kampung , sejenis minuman keras yang lebih
dikenali Lihing di kalangan kaum
Kadazandusun dan hirisan halia.
Cara
menyediakan, rebus daging ayam yang telah dipotong dengan setengah cawan lihing
, hirisan halia, garam dan serbuk perasa. Biarkan ia mendidih sehingga daging
ayam betul-betul lembut sebelum dihidangkan.
Pakaian semasa Pesta Kaamatan
Perhiasan
dan sulaman pada pakaian tradisi Kadazandusun yang digunakan khususnya semasa
Pesta Kaamatan adalah sederhana berbeza
dengan etnik lain. Pakaian kaum lelaki seperti ’ Gaung’ (Baju lengan panjang),
Souva (Seluar panjang hitam dengan ikat pinggang berwarna biru indigo), Kaking
atau toogot (Bengkung pinggang hitam), Siga (Penutup kepala), Tupi’ sinikat
(Topi bulat). Manakala pakaian kaum wanita dapat dibahagikan kepada tiga jenis,
iaitu:-
v ‘Sinuangga’
baju blaus pendek dan leher berbetuk U dipakai oleh wanita muda.
v ‘Sinompukung’
blaus dengan lengan ¾ dan tidak mempunyai sulaman dipakai oleh wanita
pertengahan.
v ‘Kihongon’
blaus dengan lengan panjang, dipakai oleh wanita tua dan spesialis ritual
Selain
daripada itu, terdapat juga aksesori yang dipakai seperti Himpogot (Tali
pinggang), Titimbak (Pin rambut), Hamai (Rantai leher), Simbong (Subang), Paun
Kerongsang bersama pakaian.
Kesimpulan
Perayaan
Kaamatan yang dirayakan di negeri Sabah merupakan satu perayaan yang begitu
besar. Walaupun negeri Sabah wujud pelbagai etnik dan agama, tetapi perayaan
Pesta Kaamatan ini disambut secara bersama. Ini dapat dilihat apabila
gedung-gedung membeli-belah mengenakan harga yang murah ketika perayaan ini berlangsung,
yakni sepanjang bulan Mei. Perayaan Pesta Kaamatan kini telah menempuhi banyak
perubahan, namun objektifnya tetap sama. Semoga perayaan ini akan terus menjadi
perayaan yang akan mampu menyatukan semua penduduk.
Rujukan
1. Beattie,
J. (1979) Lain-lain kebudayaan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
2. Japiun
Madisah (1986) Tatacara Adat Istiadat dan Kebudayaan Kadazan. Kota Kinabalu.
Sikuk Pulication.
3. Mat
Zin Mat Kib, (2011) Kumpulan etnik kadazan di Sabah: antara asas etnografi atau
agenda politik. MALIM: Jurnal Pengajian Umum Asia Tenggara, 12 . pp. 15-28.
ISSN 1511-8393
No comments:
Post a Comment