KERTAS KERJA CADANGAN PENGWUJUDAN
PENDIDIKAN INKLUSIF DI SEKOLAH KEBANGSAAN SAMPIR KOTA MARUDU 2014
Pengenalan
Pendidikan adalah suatu usaha sistematik yang dibuat oleh masyarakat untuk menyampaikan pengetahuan, nilai, sikap dan kemahiran kepada ahlinya. Ia merupakan satu proses untuk memperkembangkan potensi individu dan perubahan yang berlaku dalam diri manusia. Menurut John Dewey, pendidikan adalah suatu proses pembaharuan makna pengalaman, hal ini mungkin akan terjadi di dalam pergaulan biasa atau pergaulan orang dewasa dengan orang muda, mungkin pula terjadi secara sengaja dan dilembagakan untuk untuk menghasilkan kesinambungan sosial. Proses ini melibatkan pengawasan dan perkembangan dari orang yang belum dewasa dan kelompok dimana dia hidup.
Pendidikan adalah suatu usaha sistematik yang dibuat oleh masyarakat untuk menyampaikan pengetahuan, nilai, sikap dan kemahiran kepada ahlinya. Ia merupakan satu proses untuk memperkembangkan potensi individu dan perubahan yang berlaku dalam diri manusia. Menurut John Dewey, pendidikan adalah suatu proses pembaharuan makna pengalaman, hal ini mungkin akan terjadi di dalam pergaulan biasa atau pergaulan orang dewasa dengan orang muda, mungkin pula terjadi secara sengaja dan dilembagakan untuk untuk menghasilkan kesinambungan sosial. Proses ini melibatkan pengawasan dan perkembangan dari orang yang belum dewasa dan kelompok dimana dia hidup.
Pendidikan
inklusif merupakan program yang mengintegrasikan murid berkeperluan khas ke
dalam sistem persekolahan biasa. Inklusif boleh didefinisikan sebagai
proses memasukkan murid secara fizikal dan sosiologikal ke dalam kelas biasa
dan diberikan pendidikan mengikut keperluan masing-masing . Tujuan dan objektif utama pendidikan inklusif
ini diadakan di Sekolah Kebangsaan Sampir adalah seperti yang berikut:-
Tujuan pendidikan inklusif adalah untuk :
·
Memberi peluang kepada murid khas untuk
menerima pengajaran, pembelajaraan.
·
Menyertai semua aktiviti bersama murid
normal.
·
Membantu murid pendidikan khas
menyesuaikan diri dari awal lagi dalam semua aspek kemasyarakatan dan menjadikan
mereka lebih berupaya, mampu berdikari dan menjadi anggota masyarakat yang
menyumbang.
Objektif Pendidikan Inklusif :
·
Meningkatkan kesedaran murid normal
tentang murid berkeperluan khas bahawa mereka juga sebahagian daripada
ahli masyarakat.
·
Memberi peluang kepada murid
berkeperluan khas utuk menyesuaikan diri dengan rakan sebaya yang normal
dan menyertai aktiviti yang disediakan untuk mereka.
·
Memberi pengetahuan dan kemahiran kepada
murid khas yang berpotensi supaya dapat meningkatkan konsep kendiri dan
berkeyakinan diri mereka.
Latar belakang Pendidikan Inklusif
Pendidikan
Inklusif jika dilihat melalui konteks pendidikan khas adalah pendidikan yang
diberikan kepada murid-murid dengan keperluan pendidikan khas yang belajar
bersama-sama dengan murid-murid normal, di dalam kelas yang sama dan diajar
oleh guru biasa.(Haji Sabri Salleh. Timbalan Ketua Pengarah Pendidikan. 1996)
Melalui
pendidikan inklusif ini konep pengsealiran antara murid biasa dan murid-murid
berkeperluan khas cuba diwujudkan. Matlamatnya ialah memberi peluang kepada
murid-murid tersebut menerima pengajaran, pembelajaran dan menyertai semua
aktiviti-aktiviti yang terdapat di sekolah bersama-sama pelajar normal.
Matlamat selanjutnya supaya murid-murid berkepeluan khas dapat menyesuaikan
diri dari awal-awal lagi dalam semua aspek kemasyarakatan yang terdapat di
sekolah dan di dalam komuniti setempat dengan tujuan menjadikan mereka lebih
berupaya mampu berdikari dan menjadi anggota masyarakat yang menyumbang.(Mohd
Siraj Awang. 1996)
Jika
dilihat sejarah pendidikan di negara kita, pendidikan inklusif bukanlah satu
perkara baru di Malaysia. Yang baru hanyalah istilahnya, dan istilah inilah
yang telah mengelirukan kita semua. Pada masa dahulu istilah "Program
Percantuman’ atau ‘Integrated’ telah digunakan. Negara Malaysia telahpun
mengamalkannya sejak 1962 lagi (Norani, 1980)
Matlamat
utama pendidikan inklusif ialah untuk mengsealirankan murid-murid berkeperluan
khas dengan murid-murid normal di sekolah biasa. Harus diingatkan di sini tidak
semestinya semua murid berkeperluan khas boleh disealirankan begitu sahaja
kerana setiap individu mempunyai kemampuan dan keperluan yang berbeza. Deno
(1970), telah menghasilkan sebuah model tahap perkhidmatan pendidikan khas yang
berupaya menampung tujuh pilihan yang berupa satu "Cascade" untuk
menempatkan murid-murid seperti yang dicadangkan.
Polisi Pendidikan Murid
Berkeperluan Khas di Malaysia
Tidak
dapat dinafikan lagi bahawa pendidikan inklusif ini sememangnya sangat disokong
dan diberi perhatian yang lebih oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Ini dapat
dilihat dalam beberapa akta ataupun dasar. Contohnya dalam Akta
Pelajaran 1961 dalam Bahagian 1 ( tafsiran) ada dinyatakan bahawa sekolah khas
bermakna sekolah yang menyediakan layanan yang khas untuk kanak-kanak kurang
upaya. Seterusnya dalam Laporan Jawatakuasa Kabinet (1978) mengkaji dasar
perlaksanaan pelajaran melalui Perakuan 169 merupakan satu titik tolak yang
membawa kepada satu penekanan dan tumpuan yang jelas kepada perkembangan pendidikan
khas di Malaysia.
Malahan
Kementerian Pelajaran Malaysia telah mengeluarkan Surat Pekeliling Ikhtisas
Bilangan 16/2002 yang berkaitan dengan tempoh belajar bagi murid yang
berkeperluan khas di Malaysia. Surat pekeliling ini sesungguhnya telah
mengiktiraf pendidikan inklusif ini dijalankan baik di sekolah rendah ataupun
sekolah menengah.
Selain
daripada itu, kementerian-kementerian tertentu juga mempunyai peranan
masing-masing dalam mengesan kanak-kanak yang berkeperluan khas.
v Kementerian
Pelajaran bertanggungjawab terhadap pendidikan kanak-kanak yang menghadapi
masalah pendengaran, penglihatan dan pembelajaran (terancat akal) yang boleh
dididik.
v Kementerian
Kesihatan pula bertanggungjawab untuk mengenalpasti di peringkat awal dan
seterusnya menyaring kanak-kanak yang dilahirkan dalam keadaan yang berisiko
v Kementerian
Kebajikan Masyarakat pula bertanggungjawab dalam member bantuan dan sokongan
kepada kanak-kanak yang kurang upaya fizikal, terancat akal sederhana dan teruk
serta kanak-kanak spastic.
Pada
masa yang sama juga, Deklarasi Hak-Hak Kemanusiaan Sejagat ( 1948) turut meliputi hak bagi setiap individu mendapat
pendidikan yang menekankan keperluan
–keperluan pembelajaran termasuk untuk orang kurang upaya. Langkah langkah
perlu diambil untuk menyediakan persamaan akses kepada pendidikan untuk semua
kategori orang kurang upaya sebagai bahagian yang sepadu dalam system
pendidikan.
Kemudian
pada tahun 1959 Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) telah mengisytiharkan Hak
Kanak-Kanak Sedunia di mana mereka berhak mendapat penjagaan yang khusus dan
bimbingan mengikut kecacatan yang dialami serta peluang menjadi kanak-kanak
normal.
Berdasarkan
kepada perkara-perkara yang terdapat dalam akta dan dasar yang dihuraikan di
atas, dapat kita simpulkan disini bahawa sememangnya baik kerajaan Malaysia
ataupun pihak antarabangsa, begitu menekankan pendidikan inklusif ini. Oleh
itu, tidak salah jika ia turut dimulakan di Sekolah Kebangsaan Sampir, Kota
Marudu.
Murid Berkeperluan Khas di Sekolah Kebangsaan Sampir
Kota Marudu
Orang
Kurang Upaya (OKU) ataupun orang istimewa ini boleh didefinisikan sebagai individu
yang sememangnya tidak berupaya menentukan sendiri bagi memperolehi samada
sepenuhnya atau sebahagian daripada keperluan biasa seseorang individu yang
normal dan ia juga tidak dapat hidup bermasyarakat sama ada dari segi fizikal
atau mental. Mereka ini dilahirkan dengan keadaan lahiriah, fikiran dan
perasaan yang luarbiasa. Dengan kata lain mereka ini mempunyai tingkah laku
tersendiri mengikut jenis keluarbiasaan atau kecacatan yang dialami.
Pertumbuhan dan perkembangan mental dan fizikal golongan orang kurang upaya ini
jauh lebih kurang ataupun kurang berbanding orang biasa.
ELVEROON
YOTONG
|
|
9
Tahun / Lelaki
|
|
Kg.
Sampir, Kota Marudu
|
|
Rungus
|
|
Sindrom
Diskalkulia
|
PIANEE
MABAAS
|
|
9
Tahun / Perempuan
|
|
Kg.
Sampir Darat Kota Marudu
|
|
Rungus
|
|
Sindrom
Diskalkulia
|
Kedua-dua
murid ini mengalami masalah ingatan yang teruk. Menurut laporan daripada
guru-guru yang mengajar kedua-dua murid ini, pada suatu ketika murid ini mampu
membaca nombor 1 hingga 10. Setelah ditinggalkan beberapa minit, apabila
diminta membaca semula nombor tersebut, murid tersebut mengalami masalah untuk
mengingatnya. Sindrom ini dikenali sebagai Diskalkulia. Ramai pakar berpendapat, individu yang
mengalami masalah seperti ini, boleh dibantu dengan memberikan tumpuan khusus
kepada mereka. Program pendidikan inklusif yang akan diadakan boleh membantu
kedua-dua murid ini.
Kekuatan Untuk Melaksanakan
Pendidikan Inklusif di SK Sampir, Kota Marudu
Pengwujudan
pendidikan inklusif di SK Sampir, Kota Marudu bukan sekadar memenuhi saranan
Kementerian Pelajaran Malaysia ataupun badan pendidikan antarabangsa. Ini
dilakukan atas kesedaran bahawa sekolah ini mampu melaksanakan. Sekolah ini
mempunyai kelas lebihan yang tidak digunakan. Selain daripada itu, sekolah ini
juga mempunyai beberapa orang guru yang mempunyai kepakaran dalam menjalankan
pendidikan inklusif.
Pengurusan
Tidak
dapat dinafikan lagi bahawa pengurusan di Sekolah Kebangsaan Sampir Kota Marudu
sememangnya telah diakui oleh banyak pihak. Ini dapat dibuktikan dengan
kehadiran pelajar-pelajar Universiti Malaysia Sabah ke sekolah ini pada tahun
2011. Ini adalah kerana mereka ingin melihat sendiri keberkesanan pentadbiran yang
dijalankan di sini. Selain itu, dalam beberapa pemantauan oleh Pejabat
Pelajaran Daerah Kota Marudu ke sekolah ini pada tahun 2013, didapati sekolah
ini mempunyai kualiti dari aspek pengurusan. Oleh yang demikian, berdasarkan
scenario ini, bukan menjadi satu halangan jika pendidikan inklusif ini
dijalankan kerana dengan pengurusan yang baik sudah tentu pendidikan inklusif
ini boleh berjaya. Selain itu, hubungan antara sekolah dengan komunti ibubapa
juga amat baik. Hubungan yang baik ini sangat membantu jika pihak pengurusan
meminta bantuan daru aspek tenaga ataupun kewangan.
Kemudahan Fizikal
Sebagaimana
yang dinyatakan di atas, sekolah ini mempunyai kemudahan fizikal untuk
melaksanakan pendidikan inklusif. Ini kerana terdapat lebihan bangunan yang
tidak digunakan lagi dan ianya begitu sesuai untuk dijadikan kelas pendidikan
inklusif. Bangunan tersebut telah diperiksa dan mendapati bahawa bangunan
tersebut masih selamat digunakan. Bangunan ini sebenarnya baru dikosongkan
kira-kira 3 bulan yang lalu. Sebelum ini, bangunan ini merupakan bangunan bagi
Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT) sekolah.
Tenaga Pengajar
Untuk
menjadi guru pendidikan inklusif ini bukanlah satu perkara yang mudah. Ianya
memerlukan kualiti daripada seorang guru. Menurut Atan Long (1992) dalam buku
beliau yang bertajuk “Mengurus Tingkah Laku Pelajar” ,
terdapat beberapa ciri menjadi guru yang baik iaitu emosi dan mental yang
stabil dan sihat, dipercayai, sering memberi kerjasama, kesihatan yang baik,
kecerdasan otak dan tingkahlaku yang sopan dan menyenangkan. Kesantunan dan
kepedulian adalah ciri-ciri guru yang baik malah ia adalah perkara-perkara yang
terkandung di bawah etika guru.
Sekolah
Kebangsaan Sampir, Kota Marudu bertuah kerana sekolah ini mempunyai guru yang
memiliki cirri-ciri sebagimana di atas. Beliau bukan sahaja mempunyai kualiti
yang tersendiri, tetapi yang paling penting adalah kerelaan beliau sendiri
untuk menjadi guru pendidikan inklusif. Cikgu Jahari Salihun yang kini mengajar
kelas pemulihan sememangnya mempunyai pengalaman yang luas, di mana beliau
telah mengajar selama 10 tahun. Dalam tempoh tersebut, beliau telah berjaya
mendapat banyak pengiktirafan. Contoh anugerah guru cemerlang ( 0% murid
Protim). Beliau telah berjaya mendidik murid-murid yang mempunyai masalah pembelajaran
sehinggakan pada masa kini di sekolah ini tidak mempunyai murid yang tidak
pandai mengira ataupun menulis kecuali murid-murid yang mempunyai masalah
khusus. Selain daripada itu, beliau juga pernah mengikuti kursus singkat
mengenai pendidikan khas ini.
Sokongan Luar
Dalam
usaha untuk mempastikan pengwujudan pendidkan inklusif di sekolah ini menjadi
kenyataan, pelbagai usaha telah diambil. Salah satu usaha tersebut adalah
mencari badan-badan NGO yang dapat memberi bantuan dari aspek kewangan, pengalaman,
motivasi dan sebagainya. Kerjasama yang wujud ini amat diperlukan bagi
memastikan pendidikan inklusif ini mencapai sasaran yang diinginkan. Oleh itu,
pihak Jawatankuasa Pendidikan Inklusif sekolah telah menghantar surat kepada
beberapa pihak seperti Persatuan Kanak-kanak Spastik (Spastic
Children’s Assocation), Pusat Bimbingan Sinaran Matahari, Pusat Harian
Kanak-Kanak Istimewa, Yayasan Sindrom Down Kiwanis (Kiwanis Down Syndrome
Foundation) dan Pacos Trust. Usaha
murni ini juga telah dimaklumkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat dan
Jabatan Kesihatan daerah Kota Marudu. Mereka telah memberikan respond yang
sangat baik.
Kesimpulan
Diharapkan
pendidikan inklusif ini dapat disegerakan pengwujudannya di sekolah ini
memandangkan terdapat beberapa murid-murid yang memerlukannya. Proses
pembelajaran murid-murid ini di sekolah harian biasa tidak berjalan dengan
lancar disebabkan murid-murid ini perlukan perhatian yang khusus. Factor
pengurusan yang baik, factor fizikal, sumber tenaga manusia dan sokongan
daripada badan NGO sebagaimana yang dinyatakan di atas member kekuatan untuk
menubuhkan pendidikan inklusif di sekolah ini.
RUJUKAN
1. Bahagian Perkembangan Kurikulum
Kementerian Pendidikan Malaysia. (2006-2010) Dokumen Standard Kurikulum Standard
Prasekolah Pendidikan Khas Kebangsaan (Masalah Pembelajaran) Putera Jaya,
Kementerian Pelajaran Malaysia.
2. Jamila K.A.Mohamed (2005):
Pendidikan khas untuk kanak-kanak istimewa. Jamil K.A Mohamed. Kuala
Lumpur: PTS Professional.
3. Yusop, B. H. M., & Walter Alvin,
J. (2010). Disgrafia dan Cara Membantu: Kajian Kes ke atas Murid Program
Integrasi Pendidikan Khas . Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL (4):1-22
4. Zainal Abidin Osman. 2003.
Penglibatan ibu bapa dalam program Pendidikan Khas
kanak-kanak bermasalah Pembelajaran. Tesis Sarjana. Universiti Kebangsaan
Malaysia
kanak-kanak bermasalah Pembelajaran. Tesis Sarjana. Universiti Kebangsaan
Malaysia
Tahniah dapat menyumbang idea yang boleh memberi kesedaran masyarakat tentang pentingnya Pendidikan Khas diwujudkan di sesuatu tempat.
ReplyDelete